…iya ke begitu…

dapat emel ni daripada my lovely elder sister..
mulanya nak abaikan saja sebab sekarang tgh miting
tak sempat nak baca sebab beliau selalunya akan send emel yg panjang yang kadang2 agak melemaskan juga..
tapi kali ini punya emel mmg menusuk kalbu lah..
jom kita baca sama-sama..

nasihat untuk diri anda dan juga saya sendiri.. sekadar memanjangkan. ..

Pada yang belum berkahwin tu, simpan nasihat ni baik² kerana insyaAllah one day bila dah jadi orang punya tu tau le apa yg patut di buat dan
sebaliknya.. .. bagaimana petua org tua2 dpt membantu kita membena rumahtangga yg harmoni serta penuh kasih sayang…Insya Allah, dipermudahkan kita oleh NYA mendapat petunjuk dan jalan…

Membasuh pakaian, sekarang rasanya 95% dari kita semua ada mesin basuh, ok tak apa suruh maid basuh baju kita, tapi yg ‘kecik’2 terutama kita punya dan suami tu, sebaik2nya kita basuh sendiri. Sedapat mungkin bila kain baju sudah dibasuh dan siap diangkat, masa melipat pun, kita pilih yg patut kita lipat dan uruskan sendiri.. ada rahsia tu).

Juga bilik. Bilik tidur kita sepatutnya adalah kawasan larangan terutama kpd penbantu rumah. NO ENTRY !!!!. apa pun yg ada didlmnya adalah hanya dlm pengetahuan kita dan suami.Terutama tempat tidur (katil), minta sangatlah kita yg bergelar ISTERI ini yg mengemasnya. Usah sesekali dibiarkan pembantu yg menguruskannya. ada rahsia tu),

APA RAHSIA NYA???

AIR TANGAN!!!!.. . itulah rahsianya, air tangan kita sebagai isteri dan sebagai ibu. Tak ada cara yg saintifik yg mampu menjelaskan kehebatan
serta ‘powernya’ air tangan seorg ibu dan isteri itu terhadap keluarganya, tapi dapat dijelaskan melalui kaedah rohaniah. Kalau kita masih keliru dan kurang yakin, cuba kita fikir (bagi yg merantau selalunya terasa sangat), kita sering teringat masakan ibu, kemana pun kita pergi dan bertemu dgn masakan yg serupa, namun rasanya masih tidak dapat menyamai dari apa yg terhidang hasil ‘air tangan ibu’. Walaupun
sekadar mee maggie!!!.

Begitu juga memberi makan anak, suapan kemulut anak dgn tangan kita itu membawa banyak kesan yg akan hanya kita nikmati 10 – 15 thn akan datangnya. Bila anak² sudah pandai bergaul sendiri, sudah tahu memilih teman, kebanyakan mereka ‘kurang mendengar’ apa yg kita ibu bapa pesan dan ingatkan, namun baraqah dari ‘air tangan’ (usaha ibu bersusah payah mendidik dan menyediakan keperluan anak²) sedikit sebanyak, kalau pun anak² itu ingin mengikut ‘kehendak sendiri’ namun dia, Insya Allah pada akhirnya akan tetap mencari ‘restu siibu’ dlm hidupnya. Pecayalah…

Tak dapat lakukan sepanjang hari kerana kita bekerja, mungkin pada sebelah malamnya kita dapat lakukan, sekurang²nya sekali sehari pun
memadai, kalau dapat selalu lebih baik lagi. Sebab dgn suapan kita itu sambil kita berdoa ‘ air tangan’ yg masuk keperut anak, Insya Allah akan
membentuk darah daging yg baik, berkat doa dan tangan ibu.

Kebajikan Suami juga, kenapa harus biarkan pembantu yg beriya² menggosok baju dan seluarnya, melipat pakaian dlmnya. Kita isteri, sentuhan kita pada brg² suami sebenarnya ada ‘roh’ nya, jika ‘roh’ itu sentiasa di belai oleh org lain… apa akan jadi, sudah pasti daya tarikan itu beralih arah. Tu sebab kadangkala terjadi suami yg segak kacak dan tampan serta isteri yg jelita, bekerjaya hebat serta pandai pun, bermadu dan madu nya pula hanya seorg pembantu rumah yg rupanya alahai… (ni bukan kes menghina fitrah rupa manusia yg dijadikan Allah swt, ini kes nak menunjukkan bahawa si isteri jelita pun, kalau kurang beri perhatian dan belaian suami boleh berubah angin!!!).

Jadi berhati²lah dlm mengizinkan org lain menguruskan barangan / kebajikan suami. Begitu juga dlm hal makan minum, kansudah dipesan org
tua bahawa nak jaga suami jaga perutnya terlebih dahulu. Dan antara dua lututnya… (syahwatnya) . Insya Allah, suami sentiasa sayang dan
merindui kita. Bayangkan suami balik dari kerja, sudahlah lapan jam diluar, makan mungkin beli di kedai, dah tentu org masak. Balik kerumah
pun kita minta ‘sunarti’ buatkan air???. So bila masa kita dapat ‘belai roh’ suami agar dekat dgn kita??? Jadi kalau setakat secawan/ seteko air, tolonglah buat sendiri.

Penat usah cerita, semua kita penat, samada bekerjaya diluar atau sekadar surirumah. Namun itulah salah satu dari beribu² cara yg boleh
diguna pakai. Yg kadangkala kita anggap remeh serta tak masuk akal.

Lagi satu bab pakaian kecik, kalau org moden² sekarang mungkin dia rasa…. apalah mana ade logik, tapi cubakita lihat org tua dulu² kat
mana agaknya dia sorok pakaian dlm dia ya? Tak kantak pakai pula kan, tapi kalau mereka basuh pun mereka sidai dlm satu tempat khas jauh dari penglihatan org lain. Masa saya kecik² dulu, nenek sidai pakaian dlm dia, dibelakang rumah, dlm satu ruang yg berpagarkan mata punai dan terbuka berangin) so, semua yg kecil² (pakaian dlm) nenek sidai di sini, jauh dari penglihatan org ramai yg lalu lalang. Sampai hari ini ibu juga sidai pakaian dlm berasingan dgn baju² lainnya.

Berbanding kita sekarang, sidai pakaian dlm, bergayutan diampaian dan kalau duduk apartment lagi seronok, sidai di ruang yg menghadap kejalan raya lagi…. semua mata boleh memandang. Sorok²lah sikit…malu org tenguk…tak boleh bagi alasan tak ade ruang cuba adjust, … kita buat diakan, bukan dia yg buat kita…

Pakaian dlm ini (maaf TM kena berterus terang sikit….tapi rasanya masih bahasa yg berlapik) bekas kita ‘menyorokkan’ aurat (bahagia
sulit) kita suami isteri. Sekali lagi, sebaik²nya dijaga / diurus hanya oleh siisteri. Usah sekali² membiarkan maid / pembantu membasuh
(walau guna mesih) dan menyidai lalu melipatkannya. Bukan payah sangat pun, saiznya pun kecik² saja ye tak…kenapa musti bagi org lain
menguruskannya’ ???

Dan ini yg paling penting, bisik nenek ketelinga, “bilik tidur kamu ibaratkan tubuh kamu sendiri, usah dibiarkan orang lain menyentuhnya
sewenang², rahsia suami isteri ada didlmnya terutama di katil (ranjang). Jadi usahakan sedapat mungkin tangan sendiri yg mengemasnya! !!.
Betul juga tu, bukankah saban malam kita bersama suami baring disitu, ‘bersama’ juga disitu, justeru ‘roh’ yg ada pada nya hanyalah antara
suami dan isteri, peliharalah ‘keserasian dan hubungan mesra antara keduanya agar kekal sampai bila².

Pesan Harlene-selalu selalulah suap anak dengan tangan sendiri. Makanan yang ibu masak & disusuli dengan suapan tangan sendiri ke mulut anak akan menambahkan ingatan anak kepada ibu sentiasa. Hubungan akan lebih erat & anak akan makan lebih banyak berbanding dengan suapan sudu. Cubalah saya telah sedikit melihat hasilnya. Alhamdullilah.

komen saya (yg pemalas) :

saya seram baca emel ni. sebab? saya serah kerja membasuh segala benda kepada maid saya sebab tak ada masa. but after this i’ll try my best to do all those things la..

how about u all….

4 Comments (+add yours?)

  1. shahsulong
    Jun 24, 2010 @ 20:24:01

    i xde hasben lagi, so i belum buat gitu, muahah..

    tapi… my Dad memang pantang kalau bilik tido dia org masuk… waima nk pasang cadar pon mak yg kena buat. dan dia lagi la pantang kasi org tido bilik dia. that’s why bila ida ada rumah sendiri, mmg allocate master bedroom tu utk dia.

    Reply

    • mamawafiy
      Jun 25, 2010 @ 09:29:33

      hmm bagus macam tu. akak dah start today. basuk seluar kecik sendiri :p.
      mesti maid akak pelik mana la pegi seluar kecik puan dan tuan dia…tk pakai ke hapa hihihihi..

      Reply

  2. farah
    Jun 30, 2010 @ 09:11:50

    thanks for sharing…saya takde maid..kebanyakannye buat sendiri la..kalau ade maid pon esok2 memang takkan bg die sentuh bilik tidor kami.

    Reply

    • mamawafiy
      Jun 30, 2010 @ 09:16:26

      it’s okay. saya pun bab bilik buat sendiri..menyapu, mengemop,bilik air, tukar cadar semua buat sendiri..tak suruh maid. lagipun, itu kira senaman jugak kan..🙂

      Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: