…sedih dengan nasib sendiri…

sebenarnya saya amat malas untuk menulis lately.
tapi, pagi tadi saya dapat emel daripada my friend lia.
emel yg amat menyentapkan minda dan jiwa seorang nasionalis seperti saya (ye memang saya nasionalis).
berkenaan teks ucapan Mufti PErak masa beliau mengadap Sultan Perak, berhubung isu kedaulatan agama islam yang diinjak-injak oleh rakyat malaysia sendiri, dan juga isu kedaulatan institusi beraja di negara kita.

ini ulasan saya:

Itulah…dah mcm2 kes berlaku. Agama islam dipijak sesuka hati. Yg terkini, nak guna kalimah Allah pula utk org kristian. Apa nak jadi lah Malaysia ni. Dahla hak bumiputera dan melayu diancam, ini pulak Perlembagaan nak diacah2. Pokok pangkalnya kita melayu tak bersatu dan tak sensitive. Bangsa lain sensitive even isu bahasa inggeris kat sekolah pun depa dah bising. Kita, org bangsa lain dapat kerakyatan senang2 pun kita tak kisah.

Jadi, dinasihatkan supaya kita bersatu. Dan jaga-menjaga antara satu sama lain sebangsa seagama kita. Kalau ada duit lebih, beri pada mana2 surau/masjid atau rumah anak yatim. Jgn berkira sangat. Rezeki Allah yg tentukan. kita tak tau sumbangan kecil kita satu hari nanti akan boleh buat keajaiban pada org lain yg benar2 memerlukan.

Kukuhkan juga institusi kekeluargaan kita. Jgn sampai mak bapak merempat sebab anak tak mau bela mereka masa tua. Jaga mereka mcmana mereka jaga kita semasa kecil. Bila kita buat ni, secara tak langsung merangsang anak2 kita dan generasi akan dtg untuk berfikir betapa pentingnya institusi kekeluargaan. Jgn jadi mcm orang barat, mak bapak pun depa tak kenal. Apatah lagi datuk-nenek-makcik-pakcik. Itu yg anasir jahat senang nak bertapak dalam diri.

Dan yg paling penting, jaga agama dan pendirian kita. Amalkan ajaran agama sehabis baik (bukan Pengakap je yg buat sehabis baik tau). Jauh mana pun kita pergi, tinggi mana pun kita terbang, kutub mana pun kita berada, agama jgn lupa, dan AMALkan. Ada org ingat agama, tapi tak amalkan, memang tak ke mana lah ingatan tu. Kalau tak ada ilmu, ia boleh dicari, tapi kalau tak ada agama, apa jadi? Boleh cari ke? Tak boleh. Cuba hayati lirik lagu Iman Mutiara oleh Raihan…iman dan agama tak dapat dijualbeli, dan juga tak boleh diwarisi.
Jadi, sendiri kena jaga lah.

Oklah..sudah itu sahaja pendapat saya. Saya bab-bab ni memang emosional sikit. Yang buruk datang dari saya, yg baik dari Allah swt juga…

p/s: saya sengaja masukkan post ini hari ni di sini supaya saya tidak lupa…..

8 Comments (+add yours?)

  1. liza
    Jan 07, 2010 @ 17:00:33

    Thanx for reminding me too..tapi mmg ntah apa2 jer sekarang ni..mmg sedih bila fikirkan

    Reply

    • mamawafiy
      Jan 07, 2010 @ 17:40:39

      welcome..memang menakutkan keadaan sekarang ni, kan. sampai kita tertanya-tanya apa nasib anak2 kita pada masa depan

      Reply

  2. aishah
    Jan 07, 2010 @ 23:38:18

    memang bagus a mama kau ulas pasal benda ni.

    memang betul apa yang kau tulis tu, kita mudah sangat nak bertoleransi dengan orang lain, kenapa eh?

    Reply

  3. mamawafiy
    Jan 08, 2010 @ 14:41:54

    hehehe aku cuma luahkan perasaan jer. nasib baik ada yg memahami🙂
    sebab aku tension jgk kdg2 dgn org melayu yg tak reti2 nak mempertahankan kedaulatan raja dan perlembagaan. sibuk nak gulingkan raja. dia tak tau kalau tak de raja, sapa nak jadi ketua agama, sapa nak bela nasib kita, blablaba…tak fikir panjang diorg ni. kalau btl pun ada yg tak bagus ttg perlembagaan dan institusi beraja ni, kita bukannya tak ada Majlis yg boleh betulkan apa2 yg tak betul ni.hish..nak ckp bab ni mmg panjang berjela. sori lah eh..

    pasal sikap kita yg selalu tolerate tu, maybe sebab kita dah duduk dlm zon selamat..tak kisah dan tak pernah fikir apa akan jadi satu hari nanti kalau negara kita ni takde ruler dan hak melayu tu dinafikan..hemmm ntah ler.

    Reply

  4. liya
    Jan 10, 2010 @ 01:10:38

    The latest, our PM berjanji akn sediakan dana sbnyk RM500k utk membina semula CHURCH yg tlh dibom..PM siap lawat church tu, siap masuk Buletin Utama. Tp apa crita surau yg dibom d klang tu????? siap disimbah air kencing ..
    Astaghfirullah..
    Ya Allah..Kau berila petunjuk & hidayahMu kpd pemimpin2 kami..Amiinn

    Reply

  5. liya
    Jan 10, 2010 @ 01:11:43

    ini semua sebab nk pancing sokongan..

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: