a friend of mine..Part I

Aku ada sorang sahabat ni..dalam golongan ‘org lama’ jugak la..akan pencen hujung tahun ni..namanya Hjh. Hairani, seorang ptd bertugas di Ibu Pejabat Jabatan Laut Semenanjung Malaysia di Bhgn Khidmat Pengurusan..apa yg aku nak cerita tentang sahabat aku yg sorang ni adalah berkenaan tatacara ‘orang lama’ bekerja..amat berbeza dgn apa yang diamalkan oleh ‘orang baru’ seperti aku ni…memang aku tabik pada dia..etika kerja dia memang bagus..kerja always tip top..and aku jadikan dia sebagai idola aku utk memberi semangat pada aku utk meneruskan kerjaya sbg sorang ptd muda yg kdg2 sengal jugak…memang semua segi aku respect dia..oh yea..aku lupa nak cakap bila masa aku jumpa dia..aku selalu kena buka tender di JLSM tu..jadi dia adalah org yang paling selalu aku berurusan dengannya..(eh betul ke ayat aku ni…tu la nak sgt translate BI ke BM)..dia ni mmg baik, penuh dgn nasihat dan aku rasa dia mcm mak aku sendiri..sambil2 buat keje tu dia akan beri nasihat pada aku..mcm dah kenal lama je dgn aku..byk juga tips2 berguna samada utk dipraktikkan dlm kehidupan seharian atau alam pekerjaan..kalau boleh aku nak jumpa dia lebih lama lagi tapi bulan 10 ni dia dah nak bersara wajib..aku cuba usik2 dia..tanak sambung kontrak ke..dia kata tanak la..dia nak enjoy dgn family pulak since anak2 dia dibesarkan oleh ibu mertua dia dulu so la ni dia cuba nak rapat balik dgn anak2 dia… Oh ya utk isu kali ini aku nak menyentuh ttg nasihat dia dalam etika berpakaian ke pejabat..aku tak tau la kalau pada pandangan dia cara dressing aku ni sempoi sgt ke ape ke..sampai dia boleh nasihat kat aku cara dressing yg betul..ah lantakla janji aku dapat ilmu baru dari dia..aku tebalkan muka terus dgr nasihat dia..katanya..kita sebagai pegawai kerajaan mesti tau macamana nak present ourselves well..maksudnya dari segi berpakaian ke pejabat kena la proper..dan satu yg menarik perhatian aku adalah berkenaan isu Elaun Khidmat Awam kita yg dpt bulan2 tu..dia kata sebenarnya elaun tu diberikan bertujuan untuk meningkatkan penampilan pegawai-pegawai kerajaan..sebab tu ada tangga-tangga elaun utk pegawai, kakitangan sokongan dan sebagainya..sebab setiap peringkat jwtn ada dress code tersendiri…contohnya SUB takkan nak pakai kemeja murah beli kat pasar…dan PT pulak takkan mampu nak pakai kemeja jenama Orlando hari2 kan…jadinya aku pun terus terpikir..betul jugak ek..dan sejak hari itu aku telah menetapkan bahawa setiap bulan aku kena beli sekurang2 sehelai baju baru utk ke opis supaya duit kerajaan yg dibyr utk elaun tu tak dibuat belanja lain (walaupun sbnrnya mmg mcm tu..hehe).. patutla mak  aku pun penah ckp org keje gomen ni kena melawa skit…kena tukar2 baju jgn dok pakai baju tu jer..rupanya org lama lebih tau rasional sesuatu dasar itu diwujudkan….ok la apa yg aku melalut ni..ok la next time aku cerita lagi pasal my friend ni yea..bye..

Leave a Reply

